ВЕНЕЦИЯ – Начало на повест…

Posted: 10.11.2012 in Bulgarian literature

„На двайсет и трети август 1968 година, по обед, във Венеция пристигна един мъж с бледо лице, който отседна в хотел „Сплендид суиз” и веднага започна да се губи по улиците, тъй като не притежаваше чувство за ориентация.“

и

„На двадесет и трети август 1968 година, по обед, във Венеция пристигна един висок мъж с бледо лице, който отседна в хотел „Сплендид суиз“ и веднага започна да се губи по улиците, тъй като не притежаваше чувство за ориентация. Този мъж бях аз. Влакът пристигна точно в дванайсет часа. В дванайсет и пет бях на кея. Гондолите се излежаваха на отсрещния бряг на канала и когато подвикнах една от тях се плъзна към мен. Гондолиерът беше плешив и възрастен, със стара избеляла риза от неизвестен цвят. Той просто хвърли куфарите ми пред себе си, а после ми подаде ръка, но аз скопих направо върху кувертата и той може би разбра, че не се качвам за първи път в лодка. Нямаше нищо общо с младите оперетни гондолиери, облечени в раирани блузи и моряшки барети. По цвят и външност той се сливаше с града, сякаш беше най-обикновена частица от него. Духаше вятър, мръсната вода на канала се вълнуваше и на завоите гондолата теглеше към зидовете на сградите, но старикът все пак се справяше и като я отклоняваше от удара, извикваше своето гондолиерско „ахой“. Край него префучаваха лакирани катери и глисери, разлюляваха го вълните на минаващите хидробуси, но той напредваше бавно между плесенясалите стени на града, град потънал във влажно мълчание, изникнал наистина направо от морето, напълно недействителен, надминаващ всички очаквания, носещ вехтата дреха на своята древност и най-важното – пак тази тишина. Никакъв автомобил.“

* Начало на повест – издирвам останалото.

Вашият коментар

